نام هنری کارتیه برسون مطمئناً شما را به یاد عکاسی منظره نخواهد انداخت، زیرا او اصلاً عکاس منظره نبود. کارتیه برسون در واقع یک عکاس خیابانی است و بسیاری او را پدر عکاسی خیابانی می دانند. اما اگرچه او به ندرت از مناظر عکاسی می کند، ارتباط نزدیک او با عکاسی خیابانی هنوز برای علاقه مندان به عکاسی منظره ارزشمند است. مهم نیست که چه سبکی از عکاسی را دوست دارید، یکی از تکنیک های او، لحظه تعیین کننده، قطعا ارزش یادگیری دارد.
لحظه تعیین کننده چیست؟
قبل از اینکه در مورد آموزش عکاسی منظره در لحظه تعیین کننده صحبت کنیم، باید ببینیم که لحظه تعیین کننده چیست. گاهی اوقات یک عکس در لحظه مناسب ثبت می شود که تصور می شود یک بار دیگر نمی تواند ماهیت واقعه را به این زیبایی منتقل کند. هانری کارتیه برسون این لحظه را تعیین کننده تعریف می کند.
اما کاربرد عملی این تکنیک چیست؟ هر بار که شخصی حرکت میکند یا کاری انجام میدهد، نقطهای در مسیر وجود دارد که لحظه را به بهترین شکل ثبت میکند. اگر شخصی به آسمان بپرد، این همان لحظه ای است که در هوا است. وقتی کسی توپ بیسبال را می گیرد، این لحظه ای است که توپ به دستکش او برخورد می کند. هدف هانری کارتیه برسون ثبت دقیق این لحظات در عکس هایش است.
در عکاسی خیابانی، یک راه خوب برای ثبت لحظه تعیین کننده این است که در مقابل یک پس زمینه خوب بایستید و منتظر باشید تا اتفاقی بیفتد. هدف این است که همیشه آماده باشید. برای مثال، اگر لنز خود را به سمت یک بیلبورد تبلیغاتی برای غذای گربه بگیرید، ممکن است شخصی با سگش از کنار بیلبورد رد شود. در این مرحله اگر مایل به عکس گرفتن هستید می توانید عکسی طعنه آمیز و جذاب بگیرید.
این مثال یک مثال بسیار ساده از شخصی است که به ندرت عکاسی خیابانی انجام می دهد و بیشتر به عکاسی منظره و طبیعت علاقه دارد. اما لحظه تعیین کننده چه ربطی به عکاسی منظره دارد که سبکی کاملا متفاوت است؟ به عبارت ساده، تقریباً همه چیز حرکت می کند. حتی منظره ای که به نظر می رسد یک شی کاملاً ثابت و ایستا است، با گذشت روز جابه جا می شود و تغییر می کند. این بدان معنی است که شما می توانید به راحتی مفهوم لحظه تعیین کننده را در عکاسی منظره اعمال کنید.
عکاسی منظره
بسیاری از عکاسان در هنگام عکاسی منظره در اواسط روز قلب طبیعت را می زنند، مکان های جذابی پیدا می کنند و تا غروب آفتاب منتظر می مانند. این اثر به پیشاهنگی معروف است و یکی از ویژگی های عکاسی منظره است. هر بار که از یک مکان جذاب دیدن می کنید، حتی اگر شرایط برای عکاسی مناسب نباشد، می توانید مقدمات لازم را انجام دهید تا در آینده بتوانید برای عکس گرفتن بازگردید. برای مثال به تصویر زیر نگاه کنید:
این عکس را در یکی از سفرهایم گرفتم. خیلی از قسمت های این تصویر اصلا مناسب نبود. اول اینکه نور اصلا جالب نیست. هیچ رنگ جالب یا الگوی ابر جالبی در تصویر وجود ندارد و کل تصویر فقط یک عکس فوری به نظر می رسد.
با این حال، این عکس ویژگی های جالبی دارد. کوه ها و رودخانه در پیش زمینه بسیار زیبا هستند. مکان تصویر یا ترکیب بندی اصلا بد نیست، اما مشکل اصلی نورپردازی است. بنابراین باید منتظر نور بهتر بودم. آن روز غروب زیاد جذاب نبود و هنوز ابری در آسمان نبود، اما روز بعد شرایط تغییر کرد و نور بسیار زیبایی داشتم. تصویر زیر نتیجه نهایی است:
این سوال چه ربطی به لحظه تعیین کننده دارد؟ اگرچه چند تفاوت کوچک وجود دارد، اما راهی که من در پیش گرفتم همان است که توسط هانری کارتیه برسون توصیف شده است. سوژه ای (منظره ای) پیدا کرده بودم و منتظر لحظه تعیین کننده (غروب زیبا) بودم. تمام عکس های منظره تا حدودی ترکیبی از این دو عنصر هستند.
3- موضوع و لحظه
لحظه تعیین کننده در عکاسی منظره همه چیز در مورد نور است. نور خورشید چگونه تغییر می کند؟ خورشید در کدام قسمت از آسمان است؟ رنگ ها در صحنه شما چگونه به نظر می رسند؟
لحظه تعیین کننده در عکاسی منظره تقریباً مشابه چیزی است که در عکاسی خیابانی می بینیم. اگر سوژه خوبی دارید می توانید عکس خوبی بگیرید و اگر در زمان مناسب عکس بگیرید می توانید عکس خوبی هم بگیرید. ولی عکس داشته باش باور نکردنی شما باید از یک سوژه خوب در زمان مناسب عکاسی کنید.
شاید بپرسید این در عکاسی منظره چگونه است؟ به تصویر زیر دقت کنید:
این عکس در جای خوبی گرفته شده است. در پیش زمینه خطوط دراماتیک و در دوردست کوه ها داریم. با این حال، این عکس یک مشکل اساسی دارد: لحظه ای که گرفته شده کاملا اشتباه است. اول اینکه هیچ ابری در آسمان وجود ندارد، اما مشکل اصلی این نیست. اما چیزی که من را نگران می کند موقعیت آسمان است که در آسمان بسیار بلند است.
اما اگر چند دقیقه زودتر عکس را گرفته بودم، تفاوت زیادی ایجاد می کرد. اول، زمانی که خورشید کمی پشت کوه بود، نه زمانی که کاملاً بالای کوه بود، توانستم عکاسی کنم. با این کار اندازه اشعه های خورشید در داخل عکس بسیار کوچکتر می شود که بسیار مهم است. در حال حاضر این اشعه ها فضای زیادی را در تصویر اشغال می کنند. همچنین اگر پرتوهای خورشید کوچکتر بودند، دیگر رنگ های عجیب و غریب ناشی از شعله های آتش را در اطراف خورشید نمی دیدیم. به طور خلاصه، تصویر ما بسیار جذاب تر خواهد بود.
این نمونه ای از یک سوژه جالب است که در زمان اشتباه گرفته شده است، اما اگر برعکس این اتفاق بیفتد چه؟ تصویر زیر نمونه خوبی از این موضوع است:
نور در این عکس بسیار زیباست. من طرفدار سایه های عمیق و تاریک با ابرهای دراماتیک هستم، بنابراین حال و هوای این عکس دقیقا همان چیزی است که من به دنبالش بودم. به عبارت دیگر، لحظه انتخاب شده برای گرفتن عکس کاملاً صحیح است. در واقع، نورپردازی در این عکس یکی از بهترین هایی است که من دیده ام، اما چرا آخرین عکس یکی از موارد مورد علاقه من نیست؟
اگرچه توانستم پس زمینه جالبی پیدا کنم، اما آنقدرها هم عالی نیست. کوههای پسزمینه جذاب هستند و ساختمانهای مزرعه خیلی بد نیستند، اما حسی شبیه به مکانهای دیگری که من عکاسی کردهام را ندارند. این زمانی اتفاق می افتد که لحظه مناسب باشد اما موضوع مناسب نیست.
لازم به ذکر است که دو تصویری که مشاهده کردید خیلی بد نیستند. عکس اول بسیار نزدیک به یک عکس عالی است، اما خورشید کمی بالاتر است. من هنوز عکس دوم را در سایت خود قرار می دهم و حتی جایزه عکاسی سفر را به عنوان بخشی از مجموعه عکس دریافت کرده است، بنابراین اصلاً عکس بدی نیست. هر چند هیچ یک از این عکس ها به تنهایی عالی نیستند.
اما نمای عکس اول را با نور عکس دوم تصور کنید. نتیجه یک تصویر فوق العاده خواهد بود. این قدرت لحظه تعیین کننده در عکاسی منظره است. نور خوب و منظره خوب به تنهایی خوب هستند، اما هدف شما باید ترکیب هر دو در یک عکس باشد.
در نهایت، قبل از رفتن به قسمت بعدی، لازم به ذکر است که موارد فوق صرفاً بررسی من از این دو عکس است و ممکن است احساس متفاوتی در مورد کیفیت این عکس ها داشته باشید. اما منظورم این است که برای داشتن یک عکس در سطح جهانی، باید ترکیبی از سوژه مناسب و نور مناسب داشته باشید. به عبارت دیگر، شما باید لحظه تعیین کننده را ثبت کنید.
تفاوت ها
لحظه تعیین کننده در عکاسی منظره با لحظه تعیین کننده در عکاسی خیابانی متفاوت است. وقتی از مردم عکس می گیرید، همه چیز خیلی سریعتر پیش می رود. پیش بینی اینکه دقیقاً چه اتفاقی قرار است بیفتد سخت تر است و حتی عکاسی در لحظه مناسب سخت تر است.
اما در عکاسی منظره، همه چیز بسیار کند تغییر می کند. مطمئناً، ممکن است بتوانید از رنگین کمان در هنگام محو شدن عکس بگیرید، اما حتی در این صورت فقط چند لحظه فرصت دارید تا کاملاً ناپدید شود. اما عکاسی خیابانی بسیار سریع است. هانری کارتیه برسون تنها چند میلی ثانیه فرصت داشت تا عکس معروف «مرد جهنده» را ثبت کند. من میدانم که گاهی اوقات ممکن است این اتفاق در عکاسی منظره بیفتد. به عنوان مثال، اگر در حال عکاسی از امواج اقیانوس یا انفجارهای فلزات مذاب هستید، فقط چند میلی ثانیه فرصت دارید تا عکس مناسب را بگیرید، اما این سوژه ها چیزی نیستند که همیشه با آن سر و کار داشته باشید.
عکاسی منظره تغییرات بسیار قابل پیش بینی تری نسبت به عکاسی خیابانی دارد. همه ما می دانیم که خورشید چه زمانی طلوع می کند و چه زمانی غروب می کند. حتی ممکن است نرم افزاری روی گوشی خود داشته باشید تا زمان و مکان دقیق آن رویداد را محاسبه کنید. عکاسی خیابانی کاملاً تصادفی نیست، اما پیش بینی اینکه یک صحنه چند دقیقه یا چند ساعت بعد چگونه به نظر می رسد بسیار دشوار است.
در نهایت، همانطور که قبلا ذکر کردم، لحظه تعیین کننده در عکاسی منظره معمولاً شامل تغییرات نور است. در حالی که در عکاسی خیابانی باید منتظر ورود عناصر مختلف به صحنه باشید، در عکاسی منظره باید منتظر نور مناسب باشید. این تفاوت ممکن است بسیار ظریف به نظر برسد، اما به این معنی است که یک عکاس منظره میتواند به همان نقطه (حتی سالها بعد) بازگردد و دقیقاً عکس مورد نظر خود را بگیرد.
با وجود تمام این تفاوت ها، لحظه تعیین کننده در عکاسی منظره به همان اندازه که در عکاسی خیابانی مهم است، اهمیت دارد. ممکن است لازم نباشد دقیقاً در لحظه ای که کسی می پرد، عکس بگیرید، اما باید برنامه دقیقی برای زمانی که نیاز به عکاسی در نور خوب دارید داشته باشید.
آخرین کلمه
شاید ثبت لحظه تعیین کننده در عکاسی منظره درست مانند عکاسی خیابانی بتواند کمک کند. در نهایت، هدف این است که زمانی را که در مکانهای عالی در نور مناسب میگذرانید به حداکثر برسانید. این ممکن است واضح به نظر برسد، اما راز گرفتن یک عکس منظره عالی در همین جاست.
برای اطلاع از آخرین اخبار سایت نورنگار و همچنین دریافت کد تخفیف ارزشمند 20 هزار تومان ایمیل خود را وارد کنید.