عکاسی یکی از لذت بخش ترین و پرسودترین سبک های عکاسی است. اگر در یک استودیو عکاسی صنعتی انجام می دهید، کنترل زیادی بر نور خود خواهید داشت و فقط به نور روز وابسته نخواهید بود.
استفاده كردن تکنیک نورپردازی در عکاسی صنعتی یعنی دیگر نیازی به پیروی از خورشید ندارید و می توانید بدون محدودیت عکاسی کنید. با ما بمان.
چرا نورپردازی در عکاسی صنعتی اینقدر دشوار است؟
برخی از اشیایی که برای عکاسی صنعتی در اختیار شما قرار می گیرند دارای سطح بازتابی بالایی هستند و نور را به شدت منعکس می کنند. عکاسی از جواهرات، بطری، شیشه و غیره بسیار دشوار است. سطوح انعکاسی نور را به شدت منعکس می کنند و نورپردازی را برای شما بسیار دشوار می کنند. همچنین باید مراقب باشید که انعکاس دوربین و تجهیزات شما در داخل محصولات قابل مشاهده نباشد.
مراقب انعکاس ها باشید و در صورت لزوم آماده جابجایی وسایل خود باشید. در غیر این صورت باید زمان زیادی را در حین ویرایش عکس صرف کنید تا این انعکاس ها حذف شوند.
یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است در هنگام عکاسی صنعتی با آن مواجه شوید این است که رنگ محصولات واقعی نیست و عکس آنها با آنچه می بینید متفاوت است. رنگ های دقیق بسیار مهم هستند. بسیاری از مشتریان محصول را بر اساس عکس آن خریداری می کنند. شما نمی خواهید مشتری پس از خرید متوجه شود که رنگ با آنچه در تصویر دیده است متفاوت است.
تجهیزات نورپردازی استودیو مورد نیاز است
نورپردازی در عکاسی صنعتی و به خصوص در عکاسی محصول بسیار مهم است. شما می توانید از 3 نوع مختلف نور استودیویی استفاده کنید: فلورسنت، LED و تنگستن
لامپ های فلورسنت از نظر مصرف انرژی بسیار کارآمد هستند اما قدرت این نوع نورها بسیار کم بوده و معمولا بین 60 تا 100 وات است. ساخت این لامپ ها بسیار آسان است، بسیار ارزان هستند و می توانید به راحتی آنها را تعویض کنید. همچنین می تواند کمی رنگ شی را تغییر دهد.
لامپ های ال ای دی مصرف بسیار کمی دارند و حرارتی که تولید می کنند نیز بسیار کم است. این نوع دستگاه های نورپردازی در عکاسی صنعتی از تعداد زیادی لامپ ال ای دی تشکیل شده و دارای طول عمر بسیار بالایی می باشد.
لامپ های هالوژن تنگستن بیشترین قدرت را دارند اما گرمای زیادی نیز تولید می کنند. هزینه این لامپ ها نیز بسیار پایین است اما در صورت تغییر میزان نور دمای رنگ آنها نیز تغییر می کند. تمام چراغ های ثابت من از لامپ تنگستن استفاده می کنند.
من ترجیح می دهم برای عکاسی صنعتی از رینگ لایت یا سافت باکس ثابت لایت استفاده کنم. دلیل این امر این است که همزمان با تنظیم نور می توانم جلوه صحنه را ببینم. همچنین می توانید از این روش نورپردازی در عکاسی صنعتی استفاده کنید تا انعکاس ها را ببینید و راحت تر از بین ببرید.
اگر به چیزی قوی تر از لامپ حلقه نیاز دارید، می توانید از سه لامپ با سافت باکس استفاده کنید. می توانید یکی از آنها را بالای سوژه و دو چراغ دیگر را در دو طرف آن قرار دهید. من معمولا از دو سافت باکس مربعی در کناره ها و یک اکتاباکس برای بالای سوژه برای این نوع نورپردازی عکاسی صنعتی استفاده می کنم.
برای تجهیزات روشنایی خود باید از دیفیوزر (نرم کننده) استفاده کنید. استفاده از این دستگاه باعث می شود که نور به طور کامل پخش شود و فقط برخی از نقاط جسم را روشن نمی کند. این نقاط بسیار آزاردهنده هستند و در فتوشاپ و لایت روم حذف آنها بسیار سخت است. همچنین با استفاده از نور پراکنده، تنظیم تراز سفیدی نسبت به نور نقطه ای آسان تر خواهد بود.
چیدمان تجهیزات نورپردازی در عکاسی صنعتی
نکته کلیدی در نورپردازی در عکاسی صنعتی این است که مطمئن شوید سوژه به خوبی از پس زمینه جدا شده و به اندازه کافی روشن شده است.
بسته به جایی که از عکس مورد نظر استفاده خواهید کرد، پارامترهای مختلفی وجود دارد که باید در نظر بگیرید، اما همیشه باید برخی از نکات کلی را رعایت کنید.
رینگ لایت (تک نور)
Ringlight تمام قسمت های سوژه را روشن می کند در حالی که آن را از پس زمینه جدا می کند. روشی که بسیاری از عکاسان انتخاب می کنند، قرار دادن نور در مقابل سوژه است. در بیشتر موارد این روش بهترین روش ممکن است، اما به یاد داشته باشید که حلقه ها بسیار روشن هستند و معمولاً پخش کننده ندارند. به همین دلیل بهترین راه برای استفاده از این نوع نورپردازی و قرار دادن نور در مقابل سوژه، قرار دادن نور حلقه دور از سوژه است.
هر چه منبع نور را از سوژه دورتر قرار دهید، نور ملایمتر خواهد بود و احتمال اینکه لکههای نوری را روی سوژه ببینید کمتر میشود.
به یاد داشته باشید که احتراق محصولات با رنگ روشن دشوارتر خواهد بود. دلیل آن این است که نور می تواند هایلایت های زیادی روی سوژه ایجاد کند و بنابراین باید از نور کمتری استفاده کنید. اگر فکر می کنید نور حلقه کافی نیست، می توانید نور دیگری را برای روشن کردن سوژه از بالا اضافه کنید.
روشنایی سقفی (تک چراغ)
برخی از Octabox ها دارای یک سر قابل تنظیم هستند که به شما امکان می دهد نور را کم کنید. اگر این نوع Octabox را روی یک سه پایه نسبتا بلند نصب کنید، می توانید از نورپردازی از بالا به پایین استفاده کنید. این نوع نورپردازی در عکاسی صنعتی برای عکاسی از محصولات تیره رنگ مناسب است. من معمولا از این الگوی نورپردازی برای عکاسی از بطری های شیشه ای استفاده می کنم.
نور مستقیم جلو (تک نور)
نورپردازی جلو با استفاده از منبع نور یکی از ساده ترین انواع نورپردازی است که تقریباً همه عکاسان از آن استفاده می کنند. این نوع نورپردازی اگر به درستی انجام شود می تواند بسیار زیبا باشد، اما چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:
با استفاده از این نوع نورپردازی، سوژه فقط کمی از پس زمینه جدا می شود و به نظر می رسد که به پس زمینه چسبیده است. به همین دلیل باید مراقب باشید که پس زمینه خیلی شلوغ نباشد. اگر کنترل خیلی کمی روی پسزمینه دارید، از یک لنز بسیار باز استفاده کنید و دیافراگم آن را روی کمترین مقدار ممکن تنظیم کنید. من خودم هنگام استفاده از این نوع نور در عکاسی صنعتی از دیافراگم f/1.8 استفاده می کنم.
هنگام استفاده از این نوع نورپردازی، آن را در سطح سوژه قرار دهید. اگر نور بیش از حد روشن است، مقداری آن را کاهش دهید و سعی کنید با افزایش ISO و سرعت شاتر، این عیب را کاهش دهید.
اگر سوژه دارای سطح انعکاسی بالایی است، این نوع نورپردازی در عکاسی صنعتی به درد شما نمی خورد و در مرحله ویرایش زمان زیادی را می گیرد.
نور برابر برای عکسبرداری از محصولات بازتابنده (نور دوگانه)
مرکز جسم بخشی است که بیشترین بازتاب را داشته باشد. استفاده از دو منبع نور متفاوت و قرار دادن آنها در مقابل سوژه می تواند تا حدود زیادی این مشکل را حل کند.
با استفاده از دو منبع نور برای نورپردازی در عکاسی صنعتی، سوژه را به یک اندازه روشن می کنید و با قرار دادن نورهای دو طرف سوژه با زاویه مناسب، می توانید تمامی انعکاس های تصویر را از بین ببرید. این نوع نورپردازی بسته به شکل و ابعاد ممکن است نیاز به کمی کار داشته باشد. همچنین اجرای این تکنیک با استفاده از نور ثابت که می توانید حرکت نور و تأثیر آن را بر روی سوژه مشاهده کنید، آسان تر است.
پوشش کامل (سه نور)
اگر محصولی غیر بازتابنده دارید و می خواهید آن را از سه طرف کاملاً روشن کنید، احتمالاً باید از این نوع نورپردازی استفاده کنید. این نوع نورپردازی منطقی ترین نوع نورپردازی است و به شما این اطمینان را می دهد که نورپردازی سوژه به خوبی انجام شده است.
البته در استفاده از این نوع نورپردازی بسیار مراقب باشید. برخی از محصولات ممکن است خیلی صاف باشند. بسته به شکل محصول، ممکن است لازم باشد همه چراغ ها در جلوی سوژه قرار گیرند یا دو چراغ در کناره ها قرار گیرند.
نورپردازی مثلثی
همانطور که از نام آن پیداست، در این نوع نورپردازی، منابع نور به صورت مثلثی چیده می شوند. این آرایش نور در بین عکاسان پرتره بسیار محبوب است، اما برای عکاسی صنعتی و تبلیغاتی نیز استفاده می شود.
با این چیدمان سوژه را به خوبی روشن می کنید و با استفاده از نور پس زمینه آن را از پس زمینه جدا می کنید. این نوع نورپردازی یک تصویر سه بعدی زیبا ایجاد می کند و کمک می کند محصولاتی که از آنها عکس می گیرید اصلا صاف به نظر نرسند.
ترتیب تقسیم کننده (سه نور)
اگر محصول مورد نظر شما بسیار تخت است و نور مثلثی نمی تواند آن را از پس زمینه جدا کند، می توانید از این چیدمان استفاده کنید. این چیدمان همانند چیدمان مثلثی است و تنها تفاوت این است که منابع نور رو به دیوار یا پس زمینه اثر هنری هستند. این نوع نورپردازی سوژه را به خوبی از پس زمینه جدا می کند.
برای اطلاع از آخرین اخبار سایت نورنگار و همچنین دریافت کد تخفیف ارزشمند 20 هزار تومان ایمیل خود را وارد کنید.